Pages

söndag 8 maj 2016

Med brölande bilhorn och skrikande däck i mina öron på väg mot en tunnelbanestation

Mitt på Manhattan, New York, står jag lutad mot ett grönt staket som omger en källarnedgång. Jag skannar stadsbilden för att om möjligt få syn på en högt belägen tunnelbaneskylt.
  Men förgäves.
  Mitt emot, på andra sidan gatan, står en mamma med sina tre sex till åttaåriga barn och väntar på att fadern ska ansluta sig så att de kan bege sig hem. Nu kommer han och familjen drar iväg och förvinner ner till någon typ av källarutrymme.
  Konstigt. Vad ska de där nere och göra? Jag hade förväntat mig en ”yellow cab” eller en ”uber”
  Men då ser jag plötsligt, ett magiskt ord i lårhöjd, som dolts av familjens barn och som står skrivet på källaringången. Subway.
  Ja, men där är ju tunnelbanenedgången!
  I ren eufori, med ett antal bilhorn brölande och ett antal däck som bromsskriker i mina öron, springer jag överlycklig över gatan för att äntligen följa familjen exempel och tunnelbanemässigt kunna ta mig längre upp på Manhattan.
  När jag kommit över måste jag dock för några ögonblick stanna och förvånad studera denna oansenliga tunnelbanenedgång.
  Som en medioker källarnedgång, inte mera. I grönt. Subwayskylten, skriven i svart mot vit botten, och som jag beskrev, väldigt lågt placerad.
  Från staketet som omger nedgången sticker det upp två små, svagt lysande, globliknande lampor. Men dessa når inte heller några högre höjder.
  Är det dessa som man ska titta efter, nästa gång man söker en tunnelbanenedgång i den stora världsmetropolen New York?
  Om familjen stått kvar, hade jag ju inte sett skylten och kanske irrande fått gå vidare i jakt på en annan ingång.
  Jag tittar tillbaka mot platsen där jag stod lutad mot det gröna sta…
  Men där står ju också det magiska ordet Subway skrivet. I lårhöjd och i svart mot vit botten.
  Va?!
  Jag hade stått vid den andra nedgången till den här tunnelbanestationen! Utan att märka något eller förstå…
  Jag tittar mig omkring.
  Det var väl aldrig någon som såg min djärva ”streetkrossing”, bara för att ta en annan tunnelbanenedgång än den som jag just stod vid?
  De flesta som passerar verkar fullt upptagna med att titta in i sina mobiler och/eller tänka på de situationer och sammanhang de är på väg till.
  Men en bit bort står en polis och tittar lite misstänksamt mot mig. Kanske såg han och undrar…
  Jag får stå och hänga i någon minut, innan jag beger mig ner i underjorden, så att han inte kommer fram och börjar ställa frågor om mitt lite märkliga beteende.
  Men han ser väl att jag inte är någon farlig terrorist; jag har ju varken långt ovårdat skägg, säckiga långa kläder eller turban. Dessutom försöker jag se så västerländsk ut som möjlig.
  Nu skakar han på huvudet och går sin väg.
  Skönt.
  Nästa gång jag söker en tunnelbanegång på Manhattan ska jag spana efter en grön källarnedgång försedd med några svagt lysande, oansenliga, klotformade lampor.
  Och kanske också använda ett övergångsställe när jag ska nå den.

  Mæ råkes




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar