Pages

måndag 9 maj 2016

Inte en tunnelbanenedgång och inte en krusidull så långt ögat kan se

Frustrerande är bara förnamnet.
  Över att det ska vara så svårt att upptäcka tunnelbanenedgångarna i New York.
  Det är helt nödvändigt att ha med sig en karta och med hjälp av den noggrant följa gatorna till de ställen där nedgångarna finns belägna, om man inte ska missa dem.
  Så oansenliga.
  Hur vore det med en präktig svartvit T-skylt, som i Stockholm?
  Eller som i London. Underground skrivet i vitt mot blå botten omgivet av en röd cirkel, väl synligt på avstånd?
  Nog för att New Yorks stad har haft det ekonomiskt kärvt ibland, men att just spara in på tydliga tunnelbaneskyltar verkar vara lite onödigt.
  Men ser man till det övriga därnere i underjorden finns det inte mycket man annars skulle kunnat spara på. Om det nu skulle sparas. Miljön är så att säga sparsamt rustik.
  Ljust kakel och enfärgade, i rött, blått eller grönt målade, stålkonstruktioner. Några enkla rustika träbänkar. Lågt i tak. Inte en krusidull så långt ögat kan nå.
  Lite utsmyckning à la tunnelbanan i Sveriges huvudstad skulle inte gjort någon skada.
  Det man däremot skulle kunnat dra ner på är det öronbedövande dånet från tågen när de anländer till, avgår ifrån eller kör förbi stationerna. Öronproppar borde ingå i biljettpriset.
  New Yorks borgmästare får skatta sig lycklig för att staden inte blivit stämd för den tinnitus som någon av dessa rättsprocessglada amerikaner tror sig dragit på sig av ett alltför flitigt tunnelbaneåkande. Satte någon igång en sådan process skulle jag sätta en slant på den tinnitusdrabbade.
  Men kanske finns det en lömsk plan bakom att inte skylta tunnelbanestationerna alltför spektakulärt?
  Kanske vill New York helt enkelt inte ha flera som åker tunnelbana? Kanske har tunnelbanenätet redan nått sin maximala belastning och att man därför vill hålla turister och annat löst folk borta från att ta del av dess buller och framfart?
  Större belastning skulle kanske innebära omfattande och kostsamma renoveringar, som i sin tur skulle tära på underhållet av populära turistmål som Frihetsgudinnan och Empire State Building, något som i sin tur skulle innebära färre turister och i dess kölvatten ekonomisk tillbakagång och en stad i förnedring och förfall.
  Kanske är frånvaron av tydliga tunnelbaneskyltar själva grundbulten för hela New York stads överlevnad och utveckling.
  Eller är orsaken till de blygsamma nedgångarna mera småskalig och intrikat:
  Var det kanske så att stadens borgmästare, Bill de Blasio, blev vald med hjälp av det stöd han fick från alla taxiföretagen som naturligtvis är intresserade av att besökare inte hittar ned i tunnelbanan utan tar sig fram ovan jord, och då helst i taxibilar.
  Att då blaffa på med stora väl synliga tunnelbaneskyltar blir inte aktuellt så länge som han blir omvald.
  Och ibland måste man fråga sig om inte staden i vissa fall gått ännu längre. Vissa tunnelbanenedgångar är näst intill omöjliga att hitta.
  En som jag råkade springa på var bara en högst ordinär nästan osynlig källarnedgång, på bägge sidor omgiven av enorma reklamaffischer. Den hade absolut ingen i svart på vitt skriven Subway-skylt. Den stod där bara tyst och låtsades som ingenting.
  Hade jag inte haft en promenadfart på under en kilometer i timmen hade jag missat den.
  En annan nedgång ligger inne i klädgallerian JC Pennys nästan mitt på Manhattan, direkt till höger inne i foajén till gallerian.
  Jag upptäckte den när jag som bäst var på väg ut från gallerian, men fick för mig att besöka en klädavdelning till.  Efter tio meter insåg att den trappa jag just skulle ta inte ledde ner till flera kläder utan till tunnelbanan.
  Nu sitter jag i flygplatsskytteln på väg mot Newark och Sweden. Så fort jag tittar ut genom taxibilens fönster ser jag tunnelbanenedgångar.
 Gröna, oansenliga(?) med gröna räcken och två gröna eller gulgröna lampor som sticker upp. De verkar finnas överallt. Och jag ser dem hur lätt som helst.
  Där är en!
  Och där.
  En till!
  Så typiska.
  Hur kan man bara missa dem?
  Eller är det så att man måste köra eller åka bil för att kunna upptäcka dem? Men då använder man ju redan i ett annat transportmedel och behöver dem inte?
  Det är något skumt med tunnelbanenedgångarna i New York.

  Mæ råkes


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar