Frustrerande är
bara förnamnet.
Över att det ska vara så svårt att upptäcka tunnelbanenedgångarna
i New York.
Det är helt nödvändigt att ha med sig en
karta och med hjälp av den noggrant följa gatorna till de ställen där
nedgångarna finns belägna, om man inte ska missa dem.
Så oansenliga.
Hur vore det med en präktig svartvit T-skylt,
som i Stockholm?
Eller som i London. Underground skrivet i vitt mot blå botten omgivet av en röd cirkel,
väl synligt på avstånd?
Nog för att New Yorks stad har haft det
ekonomiskt kärvt ibland, men att just spara in på tydliga tunnelbaneskyltar
verkar vara lite onödigt.
Men ser man till det övriga därnere i
underjorden finns det inte mycket man annars skulle kunnat spara på. Om det nu
skulle sparas. Miljön är så att säga sparsamt rustik.
Ljust kakel och enfärgade, i rött, blått eller
grönt målade, stålkonstruktioner. Några enkla rustika träbänkar. Lågt i tak. Inte
en krusidull så långt ögat kan nå.
Lite utsmyckning à la tunnelbanan i Sveriges
huvudstad skulle inte gjort någon skada.
Det man däremot skulle kunnat dra ner på är det
öronbedövande dånet från tågen när de anländer till, avgår ifrån eller kör
förbi stationerna. Öronproppar borde ingå i biljettpriset.
New Yorks borgmästare får skatta sig lycklig
för att staden inte blivit stämd för den tinnitus som någon av dessa
rättsprocessglada amerikaner tror sig dragit på sig av ett alltför flitigt
tunnelbaneåkande. Satte någon igång en sådan process skulle jag sätta en slant
på den tinnitusdrabbade.
Men kanske finns det en lömsk plan bakom att
inte skylta tunnelbanestationerna alltför spektakulärt?
Kanske vill New York helt enkelt inte ha flera
som åker tunnelbana? Kanske har tunnelbanenätet redan nått sin maximala
belastning och att man därför vill hålla turister och annat löst folk borta
från att ta del av dess buller och framfart?
Större belastning skulle kanske innebära
omfattande och kostsamma renoveringar, som i sin tur skulle tära på underhållet
av populära turistmål som Frihetsgudinnan och Empire State Building, något som
i sin tur skulle innebära färre turister och i dess kölvatten ekonomisk
tillbakagång och en stad i förnedring och förfall.
Kanske är frånvaron av tydliga tunnelbaneskyltar
själva grundbulten för hela New York stads överlevnad och utveckling.
Eller är orsaken till de blygsamma nedgångarna
mera småskalig och intrikat:
Var det kanske så att stadens borgmästare,
Bill de Blasio, blev vald med hjälp av det stöd han fick från alla
taxiföretagen som naturligtvis är intresserade av att besökare inte hittar ned
i tunnelbanan utan tar sig fram ovan jord, och då helst i taxibilar.
Att då blaffa på med stora väl synliga
tunnelbaneskyltar blir inte aktuellt så länge som han blir omvald.
Och ibland måste man fråga sig om inte staden
i vissa fall gått ännu längre. Vissa tunnelbanenedgångar är näst intill
omöjliga att hitta.
En som jag råkade springa på var bara en högst
ordinär nästan osynlig källarnedgång, på bägge sidor omgiven av enorma
reklamaffischer. Den hade absolut ingen i svart på vitt skriven Subway-skylt. Den
stod där bara tyst och låtsades som ingenting.
Hade jag inte haft en promenadfart på under en
kilometer i timmen hade jag missat den.
En annan nedgång ligger inne i klädgallerian
JC Pennys nästan mitt på Manhattan, direkt till höger inne i foajén till
gallerian.
Jag upptäckte den när jag som bäst var på väg
ut från gallerian, men fick för mig att besöka en klädavdelning till. Efter tio meter insåg att den trappa jag just
skulle ta inte ledde ner till flera kläder utan till tunnelbanan.
Nu sitter jag i flygplatsskytteln på väg mot
Newark och Sweden. Så fort jag tittar ut genom taxibilens fönster ser jag
tunnelbanenedgångar.
Gröna, oansenliga(?) med gröna räcken och två
gröna eller gulgröna lampor som sticker upp. De verkar finnas överallt. Och jag
ser dem hur lätt som helst.
Där är en!
Och där.
En till!
Så typiska.
Hur kan man bara missa dem?
Eller är det så att man måste köra eller åka bil
för att kunna upptäcka dem? Men då använder man ju redan i ett annat transportmedel
och behöver dem inte?
Det är något skumt med tunnelbanenedgångarna i
New York.
Mæ råkes
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar